Tilaajavastuulain tarkoituksena on edistää rehtiä kilpailua. Se edellyttää, että työn tilaaja tarkastaa toimittajan tilaajavastuulain mukaiset tiedot jo ennen sopimuksen tekemistä. Sopimuksentekohetkellä toimittajan tilaajavastuutiedot eivät saa olla kolmea kuukautta vanhempia. Kerättyjä papereita on myös arkistoitava vähintään kahden vuoden ajan sopimuksen päättymisen jälkeen. Pitkissä sopimussuhteissa tiedot on tarkastettava säännöllisesti.
Tuleeko sinullekin tilaajavastuulain kiemuroista mieleen kasa paperitöitä ja valtava määrä hukkaan heitettyä aikaa? Meille tuli, ja siksi olemme kehittäneet Valvoja-palvelun, joka on kätevä työkalu tilaajavastuutietojen sähköiseen ja automaattiseen seurantaan ja arkistointiin.
Etkö vielä vakuuttunut?
Kokosimme kymmenen hyvää syytä, miksi Valvojan käyttö kannattaa:
1. Seurannan automatisointi. Kun lisäät yrityksen seurantaan Valvojassa, palvelu näyttää sen tilaajavastuutietojen tilan ja alkaa seurata tietoja automaattisesti. Jotta sähköinen seuranta onnistuu, yrityksen on oltava Luotettava Kumppani. Seuranta Valvojan avulla on huoletonta, sillä palvelu pitää Luotettavien Kumppaneiden tilaajavastuutiedot aina ajan tasalla.
2. Sähköinen arkisto vähentää paperipinoa. Valvoja arkistoi seurantaan asetetun yrityksen tilaajavastuutiedot seurannan aloituspäivästä alkaen. Kun lisäät yrityksen seurantaan ennen sopimuksentekohetkeä, voit osoittaa Valvojan arkiston avulla hoitaneesi selvitysvelvollisuutesi. Sinun tarvitse pitää yllä muuta arkistoa tai työpöydän laatikossa pölyttyvää paperipinkkaa.
3. Ilmoitukset pitävät sinut ajan tasalla. Jos seuraamasi yrityksen tilaajavastuutiedoissa tapahtuu muutoksia, saat niistä sähköpostitse hälytyksen. Jos sähköpostisi ei laula, voit nukkua yösi rauhassa.
4. Helppokäyttöisyys. Voit ottaa Valvojan käyttöösi muutamalla klikkauksella. Sen käyttöliittymä on yksinkertainen, ja näet yhdellä silmäyksellä seuraamiesi yritysten tietojen tilan.
5. Säästät sekä aikaa että rahaa. Tilaajavastuutietojen seurannan sähköistäminen säästää sinulta merkittävästi työaikaa ja vielä merkittävämmin hermoja. Tietojen sähköiseen selvittämiseen menee muutama minuutti, kun paperisten tilaajavastuutietojen haalimiseen ja tarkastamiseen kuluu jopa 45 minuuttia. Kuulostaako uskomattomalta? Lue lisää täältä.
6. Tehostat riskienhallintaasi. Näet Valvojasta tilaajavastuutietojen lisäksi Dun & Bradstreetin Rating-mallin mukaiset luottoluokitustiedot. Rating antaa hyödyllistä tietoa yrityksen maksukäyttäytymisestä pitkällä aikavälillä, ja yhdessä tilaajavastuutietojen kanssa luottoluokitustiedot ovat oiva apu hankintapäätöksiin ja riskienhallintaan.
7. Saat tehtyä hankintoja sujuvammin. Yritysten keskinäinen vertailu ja hankintapäätösten tekeminen on välillä vaikeaa. Kun saat samasta paikasta sekä tilaajavastuu- että luottoluokitustiedot, voit helposti varmistaa tekeväsi hankintoja luotettavalta ja maksukykyiseltä yritykseltä, joka on hoitanut yhteiskunnalliset velvoitteensa.
8. Luotettavuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen. Valvojaa käyttämällä voit varmistua, että yhteistyökumppanisi toimivat lakivelvoitteiden mukaisesti. Jos kaikki yhteistyökumppanisi eivät ole vielä Luotettavia Kumppaneita, voit suositella yrityksiä liittymään mukaan palveluun. Näin osoitat tukevasi luotettavaa yritystoimintaa.
+1 AVIn mahdollinen tarkastuskäynti hikoiluttaa paljon vähemmän. Tilaajavastuulain noudattamista valvoo Etelä-Suomen Aluehallintovirasto. Lakivelvoitteiden laiminlyönnistä voi seurata laiminlyöntimaksu, joka on pienimmillään 2000 euroa ja suurimmillaan jopa 65 000.
Jos et vielä vakuuttunut, voit kokeilla Valvojaa yhden kuukauden maksutta. Aktivoi palvelu käyttöön täällä: