Skip to content
Palvelut keyboard_arrow_down
Tietoa meistä keyboard_arrow_down
Yhteistyö keyboard_arrow_down
Vastuullisuus keyboard_arrow_down

Vastuullisuus – kilpailuetu vai elinehto?

Blogit Yritysvastuu

Vastuullisuus on muuttunut imagosta liiketoiminnan kovaksi ytimeksi. Vastuu Aamu 2025 -tapahtumassa Elinkeinoelämän keskusliiton Elina Sonninen korosti puheessaan, kuinka vastuullisuus on noussut yritysten kilpailukyvyn kriittiseksi tekijäksi. 

Vastuullisuus siirtynyt marginaalista ytimeen 

Sonnisen mukaan "vastuullisuus on noussut yhdeksi keskeisimmistä tekijöistä yritysten kilpailukyvyn kannalta – se ei ole enää valinnainen lisä, vaan välttämättömyys". Tämä näkyy erityisesti asiakasodotuksissa ja investointipäätöksissä, joissa vastuullisuus on yhä useammin keskeinen valintakriteeri. 

Tekoja – ei vain sanoja 

Puheessa korostui tarve siirtyä sanoista tekoihin. "Asiakkaat ja sijoittajat odottavat yrityksiltä läpinäkyvyyttä ja konkreettisia tekoja vastuullisuuden saralla; pelkät puheet eivät enää riitä", Sonninen painotti. 

Vastuullisuuden on oltava mitattavaa, vaikuttavaa ja osaksi liiketoimintastrategiaa integroituvaa. Se ei voi olla irrallinen viestinnän osa, vaan osa yrityksen ydintoimintaa. 

Osaaminen ratkaisee 

Vastuullisuusosaamisesta on tullut kilpailuetu itsessään. Yritykset, joilla on valmiudet ymmärtää sääntelyä, viestiä tehokkaasti ja kehittää kestävää liiketoimintaa, houkuttelevat niin asiakkaita kuin osaajia. Ne myös selviävät nopeammin muutoksista, joita regulaatio ja arvoketjut tuovat tullessaan. 

Voit ladata puheenvuoron materiaalit täältä.