Kevättalvella 2020 maailmassa havahduttiin yllättävään tilanteeseen. Maailmalla myllerrystä aiheuttanut koronavirus kylvi tuhoa niin ihmisten terveyden kuin hengen hinnalla – mutta myös maailmantaloudessa ja yritysten kassavirroissa. Ihmiset jäivät kotiin, kulutus romahti ja tilausmäärät tippuivat. Yritykset olivat aivan uuden tilanteen edessä miettimässä, miten tästä kaikesta selvitään.
Kriisissä punnitaan arvot – ei keksitä niitä
Kuten on minua viisaammat ovat aiemmin sanoneet, punnitaan yritysten arvot kriisin iskiessä. Tiukassa paikassa nähdään ihan aidosti, miten yrityksessä kohdellaan henkilöstöä ja millaiselta arvopohjalta yritys ponnistaa. Parhaiten yllättävistä tilanteista näyttävät selviytyvät yritykset, joiden päivittäistä tekemistä leimaa aito arvopohjaisuus ja kyky muuntautua. Nämä yritykset eivät jää tuleen makaaman tai tee epätoivoista korjausliikettä liian myöhään. Kriisityön ja yrityskulttuurin kestävän pohjan rakentaminen on aloitettu niissä jo kauan ennen kriisiä itseään.
Jos yrityksen arvot ovat ennen kriisiä ainoastaan nettisivuille kirjoitettuja kauniita sanoja, on haastavan tilanteen tullessa eteen vaikea lähteä tekemään korjausliikettä. Kun tuulettimeen on jo niin sanotusti osunut, ei ”inhimillisyyden” lisääminen yrityksen arvoihin auta. Inhimillisyyden arvon eteen olisi nimittäin pitänyt tehdä jo vuosia vankkumattomasti töitä, kuten meillä on tehty.
Itseohjautuvuus on voimavara kriisin iskiessä
Uskon vahvasti, että itseohjautuvuus auttoi – ja auttaa edelleen – yritystämme läpi koronakriisin. Kun on vuosia opetellut koko porukan kesken oman työnsä johtamista, kokonaisvaltaista vastuunottoa ja muiden työpanokseen luottamista, ei kotitoimistoille yhtäkkiä poteroituminen aiheuttanut työtavoissamme kovinkaan suurta mullistusta.
Kahvikone ja banaanit jäivät toimistolle, mutta rohkeudesta, kunnioituksesta ja inhimillisyydestä koostuva luottamus säilyi. Ei esihenkilöitä, ei tarvetta tarkistaa, kontrolloida ja tarkistella työntekijöiden saavutuksia ja työpanosta. Koronakriisin alkaessa jatkoimme aivan kuten ennenkin ilman hämmennystä siitä, miten esihenkilöt pysyisivät perässä alaistensa työtahdista. Ainoa konkreettinen muutos oli se, että toimistolle menemisen sijaan jäimme kotiin.
Sisäinen viestintä ja avoimuus – resepti onnistumiseen
Niin itseohjautuvuus kuin yhtäkkinen etätöiden tekeminen vaatii luottamusta sekä onnistunutta sisäistä viestintää. Muutostoimisto Ellun Kanojen blogitekstin mukaan hyvässä organisaatiossa ”tilannekuvaa pohditaan yhdessä. Se ei iske kuin salama kirkkaalta taivaalta, ylhäältä alaspäin kerrottuna” ja sisäisen viestinnän on oltava systemaattista, ymmärrettävää ja vuorovaikutteista. Juuri näin meillä Vastuu Groupilla on tehty.
Koronakriisin vaikutuksista on keskusteltu avoimesti ja kaikille työntekijöille on annettu mahdollisuus vaikuttaa omalla panoksellaan yrityksemme tulevaisuuteen. Kaikkia huolia tämä ei tietenkään poista, mutta ainakin se luo yhtenäisyyttä ja tsemppihenkeä henkilöstön kesken.
Millä reseptillä teillä on selvitty pahimmasta? Kerro kokemuksesi kommenteissa!
Jos haluat lukea muita yrityskulttuuripostauksiamme, suuntaa tänne.
Millan kirjoitus jatkaa postaussarjaa, jossa kerromme yrityskulttuuristamme ja matkastamme itseohjautuvana organisaationa. Voit tilata blogipostauksemme sähköpostiisi ja pysyt näin ajan tasalla matkamme kulusta.