« takaisin

Constle auttaa toimittajakannan hallinnassa ja kumppaneiden löytämisessä

27.5.2021

Constle auttaa toimittajakannan hallinnassa ja kumppaneiden löytämisessä

Rakennusala on jälleen ottanut harppauksia kohti sujuvampaa arkea digitalisaation keinoin. Tästä uutena esimerkkinä on Constle Constructionin ja Vastuu Groupin yhteistyön tuloksena syntynyt sähköinen työkalu, joka auttaa pitämään toimittajakannan ajan tasalla sekä löytämään uusia kumppaneita, niin alihankkijoita kuin tilaajiakin.

Constlen helppokäyttöisen työkalun avulla käyttäjät saavat aina ajantasaiset tiedot yrityksistä, esimerkiksi pätevyystiedoista, taloustiedoista, yhteyshenkilöistä, toimialaluokituksista ja urakointialueista lähtien. Constle on luonut kaikista alan toimijoista valmiit automaattisesti päivittyvät yritysprofiilit, joita kukin toimija pääsee itsekin päivittämään ja helpottamaan tavoitettavuuttaan ja kiinnostavuuttaan potentiaalisten tilaajien silmissä. Vastuu Groupin ratkaisujen avulla mahdollistettiin saumaton datan virtaus eri rekistereistä helposti käytettävään muotoon.

”Tavoitteenamme on tarjota kaikille alan ammattilaisille keskitetty ja aina ajantasainen yritysrekisteri, jonka avulla helpotetaan merkittävästi nykyisen toimittajarekisterin hallintaa ja esimerkiksi tarvittavien alihankkijoiden löytämistä Suomesta ja ulkomailta. Vanhentuneiden yritystietojen arvo on nolla ja alan urakoitsijakenttä elää jatkuvasti.”

”Alihankkijoiden näkökulmasta tilanne on ollut aiemmin hankala, kun kaikista muutoksista yhtiössä tulisi muistaa ilmoittaa erikseen jokaiselle toimijalle. Huonoimmassa tapauksessa tämä voi vähentää tarjouspyyntöjen saantia ja siten aiheuttaa tilauskannan hiipumista. Constlen avulla riittää, että päivittää oman yritysprofiilinsa tiedot vain yhteen paikkaan ja tällä tavoitetaan kerralla kaikki palvelua käyttävät toimijat”, kertoo Constlen perustajiin kuuluva ja toimitusjohtajana toimiva Turo Manninen.

Verifioitua dataa yhdistettynä yritysten itse ilmoittamiin tietoihin

Palvelussa olevista yrityksistä on saatavilla aina ajantasaiset tiedot, joiden päivitys on isoilta osin automatisoitu. Automatisoituja tietoja ovat muun muassa pätevyystiedot, Luotettava Kumppani -raportin päätulkinta sekä talousdatat. Lisäksi kukin yritys pystyy itse rikastamaan omaa yritysprofiiliaan muun muassa tarkoilla toimialaluokituksilla sekä tiedolla, millä alueilla tekee urakoita. Käyttäjät voivat myös luoda ja ylläpitää henkilökohtaisia toimittajalistoja sekä luoda jaettuja yhteisiä talon sisäisiä toimittajalistoja.

”Yhteistyö Vastuu Groupin kanssa mahdollistaa olennaisen ja ennen kaikkea luotettavan tiedon tuomisen Constleen ja edelleen käyttäjien ulottuville. Palvelumme jatkokehityksen ja uusien toiminnallisuuksien osalta Vastuu Groupin osuus tulee myös tulevaisuudessa olemaan merkittävä. Vastuu Groupin rooli koko toimialan digitalisoinnissa ja uusien palveluiden lanseerauksissa on ensisijaisen tärkeä ja toimii erinomaisena esimerkkinä kansainvälisestikin”, sanoo Manninen.

Tavoitteena kansainvälistyminen

Constlen palveluun on otettu aluksi hieman yli 100 000 yritystä Suomessa toimivista tahoista. Palveluun lisätään vielä myöhemmin tänä vuonna mm. baltialaiset yritykset.

Constlen tavoitteena on laajentaa niin tietokantojaan kuin markkina-aluettaan Suomen rajojen ulkopuolelle nopeasti.

”Toimittajarekisterien ylläpidon haasteet ovat universaaleja ja tällä hetkellä puhtaasti toimialan tarpeisiin kehitettyjä ratkaisuja on kohtuullisen vähän. Rakennusalalla on lisäksi paljon rajat ylittävää liikennettä. Useat toimijat operoivat kansainvälisesti ja mitä kattavammat meidän tietokantamme ja palvelumme ovat, sitä suurempaa lisäarvoa kykenemme tarjoamaan kaikille alan ammattilaisille. Potentiaali on valtava.”

 

Tutustu Constleen


Kommentoi
kirjoitusta

Lue lisää aiheesta