Tiesitkö, että tilaajavastuulain noudattaminen edellyttää sopimuskumppanin tietojen tarkistamisen ennen sopimuksen tekoa? Tämän lisäksi tilaajavastuutiedot tulee arkistoida kahdeksi vuodeksi sopimuksen päättymisen jälkeen. Uuden Raportti PRO -palvelumme avulla saa hoidettua näppärästi molemmat velvoitteet. Mutta miten?
Raportti PRO -palvelun avulla arkistoit lataamasi Luotettava Kumppani -raportit vaivatta. Tilaamalla Raportti-palvelusta PRO-lisenssin arkistoituvat hakemasi raportit automaattisesti, eikä sinun tarvitse tallentaa raportteja esimerkiksi pilvipalveluun tai tietokoneesi kansioihin.
Miten Raportti PRO eroaa raporttihausta?
- Palvelu arkistoi automaattisesti hakemasi Luotettava Kumppani -raportit.
- Palvelu kerää sinulle raporttihistoriaa hakujesi perusteella. Saman yrityksen raportit arkistoituvat yhteen arkistokansioon.
- Raportti PRO:sta näet, oletko aiemmin tarkastellut jonkin yrityksen raporttia.
Yrityskohtainen Raportti PRO -palvelu arkistoi kaikkien yrityksen käyttäjien avaamat Luotettava Kumppani -raportit. Raportit säilyvät arkistossa, vaikka raportin hakenut käyttäjä poistuisi yrityksen palvelusta, eli palvelu ei ole sidottu käyttäjään. Raportti PRO -palvelussa voi arkistoida ainoastaan suomalaisten ja virolaisten yritysten Luotettava Kumppani -raportit. Muiden maiden yritysten raportit muodostetaan eri järjestelmässä.
Miksi tilaajavastuuraportit pitää arkistoida?
Raporttien huolellinen arkistointi kannattaa, sillä mikäli tilaajavastuulain mukaisia raportteja ei arkistoida, voi siitä seurata huomattavakin laiminlyöntimaksu Aluehallintoviraston toimesta. Laiminlyöntimaksu voidaan määrätä, jos tilaajavastuulain vaatimia selvityksiä ei ole tehty lainkaan tai niissä on puutteita, eli raportit ovat jääneet esimerkiksi arkistoimatta vaaditun kahden vuoden ajan.