Luotettava Kumppani -palveluun liittyy usein juuri ennen liittymistä perustettuja yrityksiä. Kysyin IT-osastomme juuri oman yrityksen perustaneelta Janilta, mitä on hyvä miettiä, kun on perustamassa yritystä ja miten uuden yrityksen kanssa Luotettava Kumppani -palveluun liittyminen onnistuu.
Ensimmäisen yrityksen perustaminen
Yleensä sanotaan, että ensimmäisenä yritystä perustaessa pitää päättää yritysmuoto. Jani kuitenkin vinkkaa, että aivan ensimmäisenä kannattaa hakea starttirahaa ja palkata kirjanpitäjä. Yritysmuotoa päättäessä on hyvä selvittää ja huomioida myös se, onko yritysmuodon valinnalla merkitystä omalla toimialalla. Osaavasta kirjanpitäjästä on apua yritystä perustettaessa ja erilaisia ilmoituksia täyttäessä.
Uutta yritystä perustaessa kannattaa myös selvittää, mihin rekistereihin yritys tulee ilmoittaa. Tämä voi olla sudenkuoppa osalle uusista yrittäjistä. Jälkikäteen rekisteriin hakeutuminen onnistuu toki myös, mutta ylimääräisen työn välttämiseksi yritys kannattaa ilmoittaa tarvittaviin rekistereihin heti perustamisvaiheessa. Ota myös huomioon vakuutusasiat: Jos toimit yksin, on ainoastaan YEL-vakuutuksen ottaminen pakollista, mutta tapaturma- ja vastuuvakuutuksen ottamista kannattaa harkita. Jos taas palkkaat heti työvoimaa, tulee sinun ottaa työntekijöillesi muun muassa TyEL- ja tapaturmavakuutus, sekä järjestää asianmukainen työterveyshuolto.
Uusi yritys Luotettavaksi Kumppaniksi
Jotta yritys voidaan liittää Luotettavaksi Kumppaniksi, tulee yrityksen tietojen näkyä Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän palvelussa. Verotietojen automaattinen päivittäminen Luotettava Kumppani -raportille onnistuu vasta, kun YTJ:ssä näkyy yrityksen kuuluminen verohallinnon rekisteriin. Osakeyhtiötä perustettaessa on huomioitava, että yrityksen pitää kuulua PRH:n kaupparekisteriin. Yksityisen elinkeinoharjoittajan on myös hyvä varmistaa, että YTJ:ssä näkyy yrityksen nimi, sillä ilman nimitietoa emme voi luoda yritykselle raporttia.
Maltti on siis valttia Luotettavaksi Kumppaniksi liittyessä. Puuttuvia tietoja saa päivitettyä palveluumme, kun ne tulevat julkisiksi YTJ:ssä. Tiedot päivittyvät lähteistä aina pienellä viiveellä. Jotta uusi yritys voidaan lisätä Luotettavaksi Kumppaniksi, tarvitsemme tuoreet todistukset vakuutuksista. Pyydäthän siis tarvittaessa todistukset vakuutusyhtiöltäsi tai tulosta ne itse suoraan vakuutusyhtiön verkkopalvelusta. Vakuutuskirjat eivät riitä tietojen päivittämiseen. Lauran blogikirjoituksesta löydät tarkemmat ohjeet Luotettava Kumppani -valtakirjan täyttämiseen.
Toiminimestä osakeyhtiöksi
Jossain vaiheessa yrittäjälle voi alla ajankohtaista lopettaa työskentely toiminimellä ja perustaa tilalle osakeyhtiö. Osakeyhtiöllä ei saa olla liian samanlaista nimeä kuin toiminimellä, eli toiminimi pitää joko lakkauttaa samanaikaisesti tai sen nimeä tulee muuttaa samalla kun osakeyhtiö perustetaan. Toiminimen vaihtuessa osakeyhtiöksi muuttuu myös luonnollisesti yrityksen y-tunnus.
Yritysmuotoa vaihtaessa tulee huomioida, että muun muassa vakuutukset, eläkevakuutukset, asiakassopimukset, puhelinliittymät, internetliittymät ja vuokrasopimukset tulee muuttaa uuden yrityksen nimiin. Asioissa on hyvä myös varautua viivästyksiin – esimerkiksi uuden yrityksen pankkitunnusten ja -korttien saamisessa voi vierähtää tovi.
Yritysmuodon vaihtaminen ja Luotettava Kumppani -palvelu
Koska Luotettava Kumppani -palvelu on Y-tunnuskohtainen, täytyy uudelle yritykselle toimittaa valtakirja samalla tavoin kuin ensimmäistä yritystä palveluun liittäessä. Palvelua ei voi vain siirtää yritykseltä toiselle, vaan tarvitsemme aina valtuutuksen tietojen hakemiseen ja näyttämiseen. Muista myös ilmoittaa uutta valtakirjaa toimittaessasi, että uusi yritys korvaa aiemman yrityksen sopimuksen, jotta voimme samalla päättää vanhan yrityksen Luotettava Kumppani -sopimuksen. Ilman erillistä irtisanomista vanhan yrityksen sopimus ei pääty.
Luotettavaksi Kumppaniksi liittyessä tulee uudelle yritykselle avata oma yritystili ja siirtää samalla muutkin Vastuu Groupin palveluiden sopimukset uudelle Y-tunnukselle.
Jos yritykselläsi on Valttikortteja, tulee sinun tilata uudet kortit uuden yrityksen tiedoilla. Myös Työmaarekisterissä vanhan yrityksen sopimukset tulee päättää. Et kuitenkaan ole muutosten kanssa yksin, sillä asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään palvelusopimusten siirrossa ja kertoo, mitä kaikkea juuri sinun tulee ottaa huomioon yritysmuodon muuttuessa ja Y-tunnuksen vaihtuessa.
Uutta yritystä kannattaa markkinoida aktiivisesti, jotta potentiaaliset asiakkaasi löytävät yrityksesi. Täsmävinkkejä yrityksesi markkinointiin löydät blogipostauksestamme: