« takaisin

Vinkit remontti- ja rakennusfirman markkinointiin verkossa

15.10.2020

Usein pienellä remontti- ja rakennusyrityksellä ei ole paljoa aikaa ja rahaa käytettävissään yrityksen markkinointiin, markkinoinnin ammattilaisen palkkaamisesta puhumattakaan. Koska markkinointi on järkevää yrityksille toimialasta riippumatta, kokosimme teidän yrittäjien avuksi vinkit, kuinka omalle remontti- ja rakennusfirmalle voi saada näkyvyyttä pienelläkin budjetilla ja vaivalla.

Vinkit remontti- ja rakennusfirman markkinointiin verkossa

Tehokas markkinointi alkaa hyvällä suunnittelulla

Jos markkinointiin ei ole käytettävissä suuria resursseja, on erityisen tärkeää suunnitella hyvin, mihin markkinointibudjetti ja arvokas työaika käytetään. Onnistuneen markkinointisuunnitelman avulla markkinointitoimenpiteet ovat yrityksen tarpeiden mukaisia ja tavoitteellisia, eikä aikaa kulu turhaan säätämiseen.

Pienyrittäjälle yleensä riittää melko yksinkertainen markkinointisuunnitelma, jonka tekemiseen ei mene paljoa aikaa. Suunnitelmaa tehdessä kannattaa etsiä vastaus seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat yrityksesi arvot ja liiketoiminnalliset tavoitteet? Mieti, onko yrityksesi luotettava, asiakasystävällinen tai vaikkapa vastuullinen.
  • Keitä asiakkaasi ja kohderyhmäsi ovat? Osaat varmasti sanoa, mitä palveluja tuotat, mutta osaatko kertoa lonkalta kohderyhmäsi? Mieti, teetkö esimerkiksi kotiremontteja vai suurempia toimitilarakennuksia – tämä määrittää kohderyhmäsi.
  • Minkälaisena näet yrityksesi persoonan ja äänensävyn? Oletko sosiaalisessa mediassa hassunhauska, persoonallinen vai vakavan asiallinen? Yrityksen äänensävyn kannattaa olla itselle sopiva ja yrityksen arvoja ja luonnetta kuvastava.
  • Mitä markkinointikeinoja ja -kanavia kannattaa käyttää, jotta tavoitat kohderyhmäsi? Jos kohderyhmäsi on esimerkiksi pienrakentajat, liity sopiviin sosiaalisen median ryhmiin ja tarjoa niissä rakennusvinkkejäsi ja palveluitasi.
  • Ketkä ovat kilpailijoitasi ja mikä erottaa sinut heistä? Yrityksillä on usein kilpailua, ja varsinkin rakennusalalla on paljon toimijoita. Mieti, miten voisit erottua muista. Onko juttusi esimerkiksi loistava parkettiasennus tai ylivoimainen laatutakuu?
  • Paljonko aikaa ja rahaa voit käyttää markkinointiin?

Markkinointisuunnitelman ensimmäisen version ei tarvitse olla täydellinen ja täysin loppuun hiottu, koska sitä on tarkoitus päivittää ajan mittaan, kun asiat muuttuvat tai tarkentuvat.

Suunnitelman toteutumista kannattaa myös seurata mittaamalla markkinoinnin tuloksia, jotta resurssit käytetään oikeisiin ja tuloksia tuottaviin asioihin. Somekanavilla on omat analytiikkatyökalunsa, joista näkee tärkeimmät avainluvut niihin liittyen, esimerkiksi moniko on klikannut yrityksen mainosta. Verkkosivujen liikennettä pystyy seuraamaan esimerkiksi Google Analyticsin avulla.

Some ja nettisivut ajan tasalle

Netissä ja somessa vietetään nykyään paljon aikaa, joten varsinkin pienen yrityksen kannattaa panostaa siihen, että nettisivuilta ja sosiaalisesta mediasta löytyvät kaikki tarvittavat tiedot omista tuotteista ja palveluista ja sivut ovat houkuttelevat ja myyvät.

Jos yritykselläsi on nettisivut, kannattaa tarkistaa, että sivuiltasi selviää heti:

  • mitä yrityksesi tarjoaa ja
  • asiakkaasi saavat riittävästi tietoa tarjoomastasi
  • sekä millä alueella toimit.

Myös yhteystietojen ja esimerkiksi hintatietojen on syytä olla ajan tasalla. Kun asiakas on selannut sivujasi ja tehnyt ostopäätöksen, kaupan syntymisen kannalta on kriittistä, että hän tietää heti mitä tehdä tai keneen olla tarvittaessa yhteydessä, jos hänellä on vielä kysyttävää.

Nettisivujen ja somen lisäksi kannattaa myös kartoittaa, mitä muualla netissä kerrotaan omasta yrityksestäsi ja että yhteystiedot ovat ajan tasalla esimerkiksi kaikissa yrityshakupalveluissa. Yrityksesi löytyy muun muassa Zeckit-yrityshaustamme, jossa pystyt itse muokkaamaan yrityksesi yhteystiedot ajan tasalle.

Somemainonnalla tuloksia pikkurahalla

Kun somen ja nettisivujen perustiedot ovat ajan tasalla, voit siirtyä seuraavalle tasolle ja alkaa markkinoimaan sivujasi ja sisältöjäsi.

Somemainonnassa kriittistä on tuntea oman yrityksen kohderyhmä ja valita oikeat kanavat, joissa oma kohderyhmä viettää aikaansa. Facebook on edelleen suurin somekanava, jota käyttää 2,8 miljoonaa suomalaista. Varsinkin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ihmiset tavoittaa edelleen parhaiten Facebookin kautta.

Lähes yhtä laajan yleisön yritys voi tavoittaa Instagramissa, jossa jaetaan kuva- ja videosisältöjä. Rakennus- ja remonttiyritykselle Facebook onkin hyvä yleiskanava kaikenlaisille sisällöille ja Instagram voisi toimia esimerkiksi referenssikohteiden tai muiden kuvaideoiden esittelyyn.

Sekä Facebookissa että Instagramissa mainostetaan Facebookin mainostyökalujen kautta. Mainostyökalut vaativat hieman perehtymistä, mutta käyttöliittymään tutustumisen jälkeen uusien mainosten luominen onnistuu melko vaivattomasti.

Hakukonemainonta nostaa näkyville netissä

Toinen melko edullinen mainoskanava yritykselle on hakukonemainonta, yleisimmin Google-mainonta. Hakukonemainonnan avulla tavoitat ihmiset juuri silloin, kun he etsivät ja vertailevat yrityksesi tarjoomaan kuuluvia tuotteita tai palveluja, esimerkiksi keittiöremonttia tai maansiirtoa. Hakukonemainonta on onnistuessaan tehokasta, koska tietoa etsivät ihmiset ovat yleensä jo melko valmiita tekemään ostopäätöksen ja heillä on todellinen tarve ratkaisulle.

Googlessa mainontaa tehdään Google Ads -työkalulla. Saat sen käyttöösi tekemällä yrityksellesi ilmaisen Google-tilin, jonka kautta mainoksia luodaan ja muokataan. Tilin perustamisen jälkeen mainonta kannattaa aloittaa työkalusta löytyvällä avainsanatutkimuksella, jonka avulla selvität parhaiten, millaisilla hakusanoilla ihmiset hakevat tietoa yrityksesi tarjontaan liittyen.

Omaan suunnitelmaan kannattaa hakusanatutkimuksen perusteella valita parhaiten omaan tarjontaan sopivat sanat, joilla tehdään paljon hakuja ja jotka eivät ole tolkuttoman kalliita. Osa hakusanoista on todella kilpailtuja, jolloin mainonnan hinta voi nousta poskettomaksi ja tulokset jäädä laihoiksi. Valittuasi avainsanat siirryt tekemään Googlessa näkyvät tekstimainokset ja valitsemaan mainoskampanjallesi päivittäisen budjetin.

Google-mainontaa ja sen tuloksia kannattaa seurata aktiivisesti vähintään viikoittain, ja muokata mainoksia sen mukaan, miten hyvin tai huonosti ne toimivat.

Asiakasreferensseillä uskottavuutta ja luottamusta

Usein yrityksien paras mainos ja myyntivaltti ovat sen tyytyväiset asiakkaat, jotka kertovat kokemuksistaan eteenpäin muille ihmisille.

Aina kun asiakas on tekemässä ostopäätöstä, hän vertailee eri vaihtoehtoja ja arvioi mahdollisia riskejä, jotka hän ottaa valitsemalla sinun yrityksesi. Mehän kaikki nimittäin tiedämme hyvin, että aina kaikki ei mene ihan putkeen, ei edes Strömsössä. Mitä enemmän sinulla on tarjota todistusaineistoa onnistuneista töistä, sitä turvallisempana ja luotettavampana vaihtoehtona yrityksesi näyttäytyy uusille asiakkaille.

Hyvän maineen kiirimistä ei kuitenkaan kannata jättää pelkän sattuman varaan, vaan kerätä ja jakaa systemaattisesti ja aktiivisesti asiakkaiden positiivisia kokemuksia, asiakasarvioita ja referenssitarinoita, jotta ne leviäisivät tehokkaasti mahdollisimman laajalle.

Asiakkaita kiinnostavat referenssit juuri siitä palvelusta tai tuotteesta, jota hän on etsimässä. Esimerkiksi jos asiakastasi kiinnostaa terassin rakentaminen, hän etsii kuvia ja tarinoita hienoista terasseista, eikä häntä todennäköisesti kiinnosta kuvat ja tarinat onnistuneista kattoremonteista. Niinpä kannattaa kerätä referenssikuvia ja -tarinoita laajalla skaalalla ihan kaikesta, mitä yrityksesi tarjoaa, olipa se sitten salaojaremontteja tai valaistussuunnittelua.

Yksi keino kerätä asiakkaiden kokemuksia löytyy Zeckit-palvelustamme, jossa ovat mukana kaikki Suomen yritykset asiakasarvioineen ja taustatietoineen. Myös sinun yritykselläsi on palvelussa ilmainen profiili, johon on jo saattanutkin kertyä asiakasarvioita. Käy kurkkaamassa täältä, mitä yrityksesi profiilissa kerrotaan.

Zeckit-palveluun on mahdollista tehdä myös näppärä yritysesite referenssitarinoiden ja -kuvien keräämiseen ja jakamiseen.

Haluatko laittaa yrityksesi loistamaan Zeckit Active yritysesitteellä? Lue lisää yritysesitteestä!


Lue lisää aiheesta