Personalhantering
I Personalhanteringstjänsten kan du hantera uppgifter om ditt företags arbetstagare. Dessa uppgifter behövs för att många andra av våra tjänster ska fungera smidigt, och de används bland annat för beställning av Valttikort och byggplatsrapportering till Skatteförvaltningen.
Hantera uppgifter om arbetstagare
Personalhanteringen hjälper dig att upprätthålla dina arbetstagaruppgifter som krävs i lagstiftningen för bygg- och skeppsbyggnadsbranschen. Genom att använda tjänsten kan du försäkra dig om att ditt företag och den som huvudsakligen utför byggprojektet har tillgång till alla uppgifter som lagen kräver angående arbetstagare på byggarbetsplatser.
Tjänsten granskar automatiskt om uppgifterna om dina arbetstagare har antecknats i Skatteförvaltningens offentliga skattenummerregister och meddelar dig om det finns något att korrigera.
Vi vill att datasäkerheten i Personalhanteringen ska hålla hög nivå. Därför kräver vi att användaren identifierar sig genom stark autentisering vid första inloggningstillfället.
Personalhanteringen ligger till grund för våra övriga tjänster:
- Alla uppgifter som behövs finns på ett och samma ställe när du ska beställa Valttikort.
- De som i huvudsak genomför ett byggprojekt kan använda de arbetstagaruppgifter du angett för arbetstagarrapporteringen. Du behöver inte separat meddela var och en av huvudentreprenörerna arbetstagarnas personuppgifter. Det räcker med att du anmäler ditt företag på byggplatsen.
- Du kan enkelt lägga till uppgifter om arbetstagarnas yrkeskvalifikationer i Taitoregistret.
Behöver du hjälp?
Du hittar alla anvisningar för Personalhanteringstjänsten och vanliga frågor i vårt hjälpcenter.