On väitetty, että yrityskulttuuri syö strategian aamupalaksi. Minä puolestani väitän, että yrityksen mahtava yhteinen unelma napostelee strategian iltapalaksi. Kautta aikojen on puhuttu yrityksen vision, strategian ja mission tärkeydestä. Kaikki nämä on perinteisesti määritelty firman vuotuisissa strategiapalavereissa. Siis niissä palavereissa, jotka ovat valitettavan usein olleet yrityksen hallituksen ja ylimmän johdon harjoituksia strategiakonsultin vetämänä tutun kaavion turvin.
Kun paperilla riittävän vetävä strategia on saatu aikaan ja visualisoitua, on ollut yrityksen toimitusjohtajan aika julkistaa ja jalkauttaa strategia firman henkilöstölle. Jo sana jalkautus viittaa kuitenkin siihen, että tämä ei tule onnistumaan nykyajan nopeatempoisessa ympäristössä, jossa monet työntekijät ovat halukkaita ja kykeneväisiä kyseenalaistamaan ylimmän johdon strategiapalavereissa valittua tietä. Mikä neuvoksi, kun tämä ”hyväksi” koettu tapa ei enää toimi?
Unelmasta on uskallettava puhua avoimesti
Jos haluaa saada yrityksen stadilaisittain flygaamaan, pitää kaiken yrityksen toiminnan alkaa riittävän kunnianhimoisesta unelmasta. Mutta voiko yrityksellä edes olla unelmaa? Englanniksi puhutaan evolutionary purposesta (joka on avattu osuvasti tässä blogikirjoituksessa). Täysin osuvaa käännöstä termistä ei suomeksi ole, eikä vanha kunnon visio ole yhtä konkreettinen tai varsinkaan nuoriin sukupolviin vetoava.
Unelman eli organisaation olemassaolon tarkoituksen pitää kuitenkin olla selvillä, jotta organisaatiolle pystytään rakentamaan kestävä strategia. Onnistuneen strategian avulla unelmaa voidaan tavoitella yhteistyössä koko organisaation kanssa. Väitän, että jos yritys haluaa olla edelläkävijä, on todella tärkeää kertoa avoimesti ja rehellisesti, mikä yrityksen iso unelma on.
Tämä on mielestäni toimitusjohtajan kaikista tärkein tehtävä. Luit oikein: toimitusjohtajan, ei yrityksen hallituksen. Yrityksessä ainoastaan toimitusjohtaja pystyy fasilitoimaan mahtavaa unelmaa. Ei yksin, mutta toimitusjohtajan pitää kuitenkin olla organisaation unelman draiveri ja suurin muutosvoima.
Unelma täynnä rohkeutta ja konkretiaa
Mitkä ovat mahtavan unelman tunnusmerkit? Ensinnäkin unelman pitää olla niin rohkea, että sekä toimitusjohtajaa että henkilökuntaa pelottaa. Oma periaatteeni on aina ollut “If your dream does not scare you, dream again.” Jos unelma ei pelota, se ei kestä ajan hammasta tai inspiroi, eikä unelman avulla päästä maaliin. Rohkeuden lisäksi unelman pitää olla niin konkreettinen ja vaikuttava, että se vaikuttaa yrityksen jokapäiväiseen tekemiseen. Unelma ei saa myöskään rönsyillä, vaan sen vahvuutena tulee olla firman historia ja nykyhetki. Unelmaa ei siis nyhjäistä tyhjästä.
Hyvä unelman happotesti on vaikuttavuus. Mikä on unelmamme vaikuttavuus sen toteutuessa? Onko vaikuttavuus riittävä ja samalla riittävän kauaskantoinen? Mitkä ovat yhteiskuntahyödyt, vaikuttavuus koko toimialan transformaatioon sekä yksittäisten yritysten avoimeen yhteistyöhön ja innovaatiotoimintaan? Luodaanko unelman avulla uutta liiketoimintaa tai uusia yhteistoiminnan malleja? Näitä kysymyksiä pohtiessa hyvä unelma kiteytyy.
Mitä sitten, kun unelma toteutuu?
Kun unelman viestiminen yrityksen arkeen onnistuu, porukka motivoituu yhteiseen tekemiseen ja jatkuvia muutoksia siedetään paremmin. Yrityksen suuren unelman ollessa selvillä ja työntekijöiden fanittaessa strategiaa eli sitä, miten unelma saadaan toteutettua, saadaan firma flygaamaan.
Bonuksena tästä kaikesta syntyy mahdollisuus rekrytoida huipputekijöitä. Nykyajan talentteja ei motivoi pelkkä fyrkka, vaan he haluavat olla mukana tekemässä jotain mahtavaa ja jolla on isosti vaikuttavuutta. Lisäksi he haluavat tehdä sitä yhteisössä, joka rokkaa ja jonka toimintaan he voivat itse vaikuttaa ilman turhia hierarkiaesteitä.
Meidän suuri unelmamme on olla kansainvälinen ja vaikuttava alustatoimija. Haluamme luoda uutta ja yhteistä rakennetun ympäristön käyttöjärjestelmää. Tästä syystä päätimme muokata itsemme pilvipalvelutoimijasta alustatoimijaksi rakentamalla Platform Of Trustin, joka olisi suuren unelmamme mukaan aluksi käytössä koko Euroopassa. Näin suuri muutos pelottaa, mutta onneksi koko firman motivaatio on superkorkealla ja nautimme matkasta joka ikinen päivä.
Lassen kirjoitus jatkaa postaussarjaa, jossa kerromme yrityskulttuuristamme ja matkastamme itseohjautuvana organisaationa. Voit tilata blogipostauksemme sähköpostiisi ja pysyt näin ajan tasalla matkamme kulusta.