« takaisin

6 + 1 vinkkiä toimiviin markkinointiteksteihin

Hei yrittäjä, tiedätkö millaiset tekstit yritysesittelyssäsi tai nettisivuillasi saavat puhelimesi soimaan ja kassakoneesi laulamaan? Hyvä markkinointiteksti on ainakin ytimekäs, oikein kohdennettu ja hyvin huoliteltu, mutta mitä muuta? Kokosimme tähän blogikirjoitukseen parhaat vinkkimme toimivien markkinointitekstien kirjoittamiseen.

6 + 1 vinkkiä toimiviin markkinointiteksteihin1. Aloita uteliaisuutta herättävällä otsikolla ja lyö heti alussa hyödyt tiskiin.

Unohda tekstin alusta turhat korulauseet ja tee selväksi tuotteesi tai palvelusi hyödyt. Kukaan ei jaksa lukea tekstiäsi kovin pitkälle, jos se on täynnä turhaa lätinää.

2. Hyvä markkinointiteksti on ytimekäs, houkutteleva ja todenmukainen.

Se kertoo asiakkaallesi tiiviissä muodossa, miten asiakkaasi hyötyy, miksi hänen kannattaisi hankkia tuote tai käyttää palveluasi ja miten se ratkaisee asiakkaasi ongelmia.

3. Mieti kuka kohderyhmäsi on, ja osoita tekstisi heille.

Kaikessa markkinoinnissa on oleellista tietää, ketkä ovat yrityksesi kohderyhmä, mikä heitä kiinnostaa ja mitä he tarvitsevat. Kaikkia syleilevät viestit eivät lopulta puhuttele ketään. Muotoile viestisi kohderyhmän mukaan, sillä teineille ja eläkeläisille kannattaa puhua hieman eri tavalla.

4. Älä anna asiakkaalle lupauksia, joita et voi pitää, jotta et tuota pettymyksiä.

Aina kannattaa mieluummin ylittää asiakkaan odotukset kuin alittaa ne. Lupaamalla asioita, joita et pysty tekemään, tuotat aina lopulta asiakkaalle pettymyksen, jolloin kokemus yrityksestäsi jää negatiiviseksi. Muista, että tyytyväiset asiakkaat toimivat yrityksesi parhaana markkinointikanavana.

5. Mieti mihin tekstilläsi pyrit.

Haluatko että asiakas menee kotisivullesi tutustumaan tuotteisiisi, ottaa yhteyttä vai klikkaa itsensä tilaus- tai varauslomakkeeseen? Lisää tekstiin myös linkkejä ja selkeä klikkaamaan houkutteleva call to action, jonka kautta asiakas pääsee tekemään haluamasi toimenpiteen.

6. Yhdessä tekstikappaleessa kannattaa puhua yhdestä asiasta.

Ryhmittele tekstisi niin, että yhdellä sivulla tai yhdessä kappaleessa keskityt yhteen asiaan, palveluun tai tuotteeseen, sillä näin tekstistä tulee helpompaa ymmärtää ja hahmottaa. Sisällytä pääasiat niihin osiin, jotka asiakas lukee ensimmäisenä.

+ 1: Hio sanomaasi.

Jotta tekstisi on helppolukuista, kannattaa käyttää melko lyhyitä virkkeitä tai ainakin rytmittää tekstiä vuorotellen lyhyillä ja pitkillä virkkeillä. On myös hyvä tarkistaa lopuksi tekstin kielioppi ja poistaa tekstistä kaikki ylimääräiset koukerot ja turhat lauseet. Vältä passiivia ja ehtomuotoa, vaikeaa ammattisanastoa ja kuluneita fraaseja. Käytä iskeviä lauseita ja käskymuotoa. Tee tekstistäsi konkreettista ja helppoa luettavaa. Jos voit sanoa asian yksinkertaisemmin ja viestin teho ei kärsi siitä, tee niin.

Lue täältä vinkit, millainen on hyvä referenssi


Lue lisää aiheesta