Elämme poikkeuksellisia aikoja, mikä näkyy ihmisten ostokäyttäytymisessä. Jotta asiakasvirrat eivät tyrehdy ja kauppaa tehdään myös jatkossa, kannattaa yrittäjien sopeutua kaikin keinoin muuttuneeseen tilanteeseen. Kannattaa muistaa, että nyt tehty työ kantaa hedelmää myös jatkossa.
Hubspotin tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat koronakriisin alettua maaliskuussa 2020 vuotta aiempaan verrattuna huomattavasti tiiviimmin yhteydessä yrityksiin ja etsivät ahkerasti tietoa yritysten verkkosivuilta. Yritykset keräsivät aiempaa enemmän kontakteja, mutta toisaalta samaan aikaan uusien kauppojen tekeminen vaikeutui. Mitä tämä tarkoittaa yrittäjälle ja miten tässä poikkeuksellisessa tilanteessa kannattaisi toimia?
Panosta näkyvyyteen verkossa
Yrittäjän kannattaa olla läsnä siellä missä sen asiakkaat ovat, eli tällä hetkellä yhä enemmän kotisohvalla ja verkossa. Ihmisillä on nyt aiempaa enemmän aikaa lukea ja ottaa selvää asioista, joten kannattaa satsata siihen, että yrityksestäsi ja sen palveluista tai tuotteista löytyy verkosta riittävästi tietoa.
Jos yritykselläsi on nettisivut, kannattaa tarkistaa, että sivuiltasi selviää heti:
- mitä yrityksesi tarjoaa ja
- asiakkaasi saavat riittävästi tietoa tarjoomastasi
- sekä millä alueella toimit.
Myös yhteystietojen ja esimerkiksi hintatietojen on syytä olla ajan tasalla. Kun asiakas on tehnyt ostopäätöksen, on tärkeää, että hän tietää mitä tehdä tai keneen olla tarvittaessa yhteydessä.
Myös somessa vietetään nyt entistä enemmän aikaa, joten nyt jos koskaan kannattaa laittaa yrityksen somekanavat ajan tasalle ja budjetin salliessa tutustua ja panostaa myös somemainontaan.
Muistathan pitää yrityksesi tiedot ajan tasalla myös muualla verkossa, esimerkiksi karttapalveluissa ja yrityshauissa, jotta asiakkaat löytävät yrityksesi myös näiden kanavien kautta. Zeckit-yrityshaussa pystyt itse maksutta päivittämään yrityksesi yhteystiedot kirjautumalla yrityksesi profiilisivulla hallintapaneeliin.
Jos sinulla on verkkosivujen lisäksi esimerkiksi blogi tai uutiskirje, kannattaa asiakkaille tällä hetkellä tarjota suoran kaupan sijaan hyödyllistä ja kouluttavaa sisältöä. Kylmäsoittojen sijaan myynnissä kannattaa keskittyä tutustumaan asiakkaisiin ja kuuntelemaan heidän tarpeitaan ja huoliaan herkällä korvalla. Näin saat asiakkaasi sitoutumaan yritykseesi ja he muistavat sen jatkossa, kun ovat valmiit tekemään kaupat.
Suositukset ja referenssit esille
Tutkimuksen mukaan jopa 90 prosenttia kuluttajista kertoo asiakasarvioiden vaikuttavan ostopäätöksiinsä. On sanomattakin selvää, että asiakaskokemukset ja referenssit ovat nykypäivänä yritysten tärkeimpiä myyntivaltteja. Tästä syystä sinun kannattaa kerätä asiakkailtasi kokemuksia yrityksestäsi ja palveluistasi, ja laittaa kerätyt asiakasarviot ja referenssit verkkosivuille näkyvälle paikalle. Näin verkkosivujesi kävijät näkevät, että aiemmat asiakkaasi ovat olleet tyytyväisiä ja että yrityksesi on hyvä valinta.
Voit kerätä yrityksellesi asiakasarvioita esimerkiksi Zeckit-palvelussa. Tarjoamme yrityksesi käyttöön myös ilmaisen yrityskoosteen, jonka avulla voit kerätä asiakaspalautteita verkkosivujesi kävijöiltä. Alta löydät ohjeet, kuinka lisäät yrityskoosteen nettisivuillesi.