Yrityksen tehokkainta mainontaa ja markkinointia tekevät tyytyväiset asiakkaat, jotka kertovat kokemuksistaan eteenpäin esimerkiksi somessa ja arkipäivän keskusteluissa. Asiakkaiden suositteluja pidetään usein uskottavampana kuin yrityksen omaa mainontaa, sillä se koetaan puolueettomaksi ja luotettavaksi. Yrittäjän ei kuitenkaan kannata tuudittautua siihen, että hyvä maine vain itsekseen kiirii ympäri kyliä, vaan tyytyväisten asiakkaiden kokemuksia ja referenssikertomuksia sekä onnistuneita työprojekteja kannattaa kerätä aktiivisesti ja hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.
Mikä on referenssi?
Markkinoinnista puhuttaessa referenssi tarkoittaa yrityksen työnäytettä, yleensä tekstistä ja mahdollisista kuvista koostuvaa kokonaisuutta, jossa kerrotaan, kuinka yrityksen tuote tai palvelu on ratkaissut onnistuneesti asiakkaan tarpeen. Referenssien tehtävä on kertoa potentiaaliselle asiakkaalle yrityksen tarjoomasta eli tuotteista ja palveluista, osaamisesta ja luotettavuudesta.
Myös asiakastarinat ja -kertomukset ovat referenssejä, vaikka niissä näkökulma on nimensä mukaisesti asiakkaan. Asiakastarinat yleensä julkaistaan niin kuin asiakas on ne kirjoittanut tai suullisesti kertonut.
Kerää referenssejä ja asiakasarvioita suunnitelmallisesti
Referenssejä kannattaa kerätä laajasti kaikilta yrityksen ydinosaamisen alueilta. Jos yrityksesi tarjoomaan kuuluu laajasti hyvin erilaisia asioita, näistä kaikista kannattaa olla referenssi.
Referenssit eivät kerry itsestään, vaan niitä täytyy aktiivisesti kerätä. Aina kun asiakas on tyytyväinen työsi lopputulokseen, kannattaa häneltä kysäistä, voisiko tätä käyttää referenssinä tai haluaisiko hän kenties kirjoittaa muutaman sanan yhteistyöstänne. Voit auttaa asiakkaitasi referenssien antamisessa tekemällä lomakkeen, jossa on kysymyksiä, jotka ohjaavat asiakkaitasi kirjoittamaan olennaisista asioista yrityksestäsi.
Täältä voit kurkata vielä lisää, millainen on hyvä referenssi.
Yritysesite avuksi referenssien julkaisuun
Kun yrityksesi sähköpostiin kilahtelee ensimmäiset referenssit, on aika julkaista ja hyödyntää niitä markkinoinnissa. Referenssit voi laittaa esille esimerkiksi yrityksesi verkkosivuille ja someen, mutta niiden julkaisuun löytyy myös muita kanavia.
Yksi hyvä paikka julkaista ja jakaa referenssejä on Zeckit-yritysesite, jonka avulla referenssit tulevat näkyville muun muassa Vastuu Groupin Zeckit-yrityshakuun ja Raportti-palveluun sekä muihin Zeckit-verkoston yrityshakupalveluihin (mm. 0100100.fi, Suomela.fi ja maaseuduntulevaisuus.fi).
Zeckit Active -paketti, johon yritysesite kuuluu, auttaa yritystä myös muilla tavoin löytymään paremmin. Täältä voit lukea lisää, mitä kaikkea saat yritysesitteen lisäksi.
Esitteelle voi kerätä referenssitarinoita kuvina ja lyhyinä teksteinä. Tekstiin voi myös upottaa linkkejä, jos haluat ohjata asiakkaan lukemaan pidemmän tarinan vaikkapa yrityksesi verkkosivuille.
Voit hyödyntää yrityksesi esitettä myös muussa markkinoinnissa jakamalla sen vaikkapa somekanavissa tai upottamalla sen linkkinä sähköpostin allekirjoitukseen, mitä ikinä keksitkin.
Siispä eikun käärimään hihat ja referenssejä hyödyntämään!