« takaisin

Kolme asiaa, joilla tuet asiakkaasi ostopäätöstä

8.5.2018

Oletko koskaan miettinyt, miten tukea asiakkaan ostopäätöstä? Onko asiakkaasi helppo löytää kaikki tarvittava tieto yrityksestäsi ja voivatko he antaa sinulle palautetta? Kuluttajille on yhä tärkeämpää löytää tietoa palveluista ja tuotteista verkosta. Jos yrityksestäsi löytyy niukasti tietoa, kiinnostus yritystäsi kohtaan voi lopahtaa jo alkutaipaleella. Tässä kirjoituksessa käydään läpi tekijöitä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen ja miten voit yrittäjänä helpottaa asiakkaan päätöstä.

Kolme asiaa, joilla tuet asiakkaasi ostopäätöstä

1. Hinta-laatusuhde

Hinta ponnahtaa varmasti yhtenä ensimmäisistä asioista mieleen ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä. Asiakkaat saattavat tehdä valintoja puhtaasti hinnan perusteella varsinkin, jos kyseessä on palvelu, josta he eivät koe saavansa mitään erityistä lisäarvoa.

Yrittäjänä sinun kannattaa siis tuoda esille palvelusi tai tuotteesi hyödyt ja mitä lisäarvoa ne tuovat asiakkaillesi verrattuna muihin toimijoihin. Suurempien hankintojen kohdalla hinta-laatusuhteella on vieläkin suurempi merkitys, ja niiden kohdalla monet vertailevat eri vaihtoehtoja tarkemmin.

Ihmiset haluavat tehdä harkittuja ja pitkällä tähtäimellä kannattavia päätöksiä, josta pääsemmekin seuraavaan kohtaan, yrityksen luotettavuuteen.

2. Luotettavuus

Otetaan helppo esimerkki: remonttiyrityksen valinta. Jos teet huonon valinnan, mahdolliset virheet voivat aiheuttaa valtavia korjauskustannuksia myöhemmin. Se on jokaisen kotinsa remontoijan painajainen.

Asiakkaat haluavat ostaa palveluita yrityksiltä, jotka tekevät laadukasta työtä, joka kestää ajan kulutusta. Rehellisen toimijan valinta voi siis säästää asiakkaalta pitkän pennin. Tukeaksesi asiakkaan päätöksentekoa anna asiakkaille mahdollisuus tarkastaa yrityksesi taustatiedot. Se osoittaa, että pyrit avoimeen ja läpinäkyvään toimintaan. Voit ohjata asiakkaasi tsekkaamaan yrityksen taustatiedot Zeckitistä tai muusta yrityshakupalvelusta.

3. Asiakasarviot

Muiden mielipiteet, suosittelut ja kokemukset vaikuttavat vahvasti ostopäätöksiin. Ihmiset tekevät usein päätöksiä tunteella, mutta perustelevat ne järjellä. Kun asiakas etsii palveluntarjoajaa, hän pysyy varmasti kaukana firmasta, joka aiheutti tuttavan asunnossa vesivahingon ja kampaajaa valitessaan hän pyytää suositusta kollegalta, jonka hiuksia ihailee.

Tietoa päätöksen tueksi haetaan myös netistä. Asiakas haluaa tietää, millaisia kokemuksia muilla on yrityksen toiminnasta. Toimiiko yritys eettisesti, ekologisesti ja rehellisesti? Nämä arvot vaikuttavat yhä enenevässä määrin päätöksiin siitä, minkä yrityksen kanssa halutaan tehdä kauppoja. Jos koet olevasi eettinen ja rehellinen toimija, tuo siis esille näitä arvoja yrityksesi toiminnassa ja markkinoinnissa.

Miten asiakkaiden ostopäätöksen tekoa voi tukea käytännössä?

Yksi kanava, jonka kautta voit antaa asiakkaillesi mahdollisuuden tarkastaa yrityksesi taustatietoja ja antaa palautetta on Zeckit. Zeckitistä löytyy selvitys kaikista Suomen yrityksistä, ja asiakkaasi löytää sieltä helposti tietoa yrityksestäsi.

Käyttämällä maksutonta Zeckit Freetä saat käyttöösi widgetin, jonka avulla voit kerätä asiakasarvioita näppärästi yrityksesi kotisivuilla. Zeckitissä arvioija tunnistetaan ja sinulla on mahdollisuus lähettää viesti arvion tehneelle henkilölle. Näin saat itse arvokasta palautetta toiminnastasi ja voit muuttaa asiakkaan mielikuvaa yrityksestäsi kertalaakista. Parhaassa tapauksessa voit jopa saada yrityksellesi referenssin!

Kuten sanottua, kaikki Suomen yritykset löytyvät Zeckitistä. Käy siis kurkkaamassa mitä tietoa sinun yrityksestäsi löytyy ja päivitä tarvittaessa tiedot.


Lue lisää aiheesta