Uusi vuosi, uudet kujeet ja matkat! Vuoden alku on hyvää aika suunnitella ja varata matkoja tuleville lomakausille. Matkan varaaminen kannattaa aina aloittaa selvittämällä matkanjärjestäjän taustat, sillä esimerkiksi matkanjärjestäjän konkurssi ei ole etukäteen matkansa maksaneelle kovin kiva juttu.
Matkoja järjestävät niin pienet kuin isotkin matkatoimistot. Toiset yritykset ovat hyvin vakavaraisia ja toimineet vuosikymmeniä, ja pystyvät varmasti tarjoamaan sen mitä lupaavatkin.
Hoksottimia kannattaa kuitenkin terästää, jos ei ole koskaan aiemmin kuullut matkanjärjestäjästä tai haluaa muuten pelata varman päälle. Aina kaikilla matkanjärjestäjillä ei ole puhtaat jauhot pussissaan, tai luotettavakin matkatoimisto tai lentoyhtiö voi joutua taloudellisiin vaikeuksiin ja ajautua konkurssiin. Matkapaketit maksetaan etukäteen, ja ne voivat helposti maksaa useita tuhansia euroja, joten varmistelu ei ole turhaa.
Konkurssi tuli, rahat meni, reissu jäi tekemättä. Mitäs nyt?
Jos matkatoimistolla ei ole vakuutusta konkurssin varalle, on kuluttajan asema konkurssitilanteessa melko huono. Jos tilasit matkan yritykseltä, joka meni konkurssiin ennen kuin ehdit käyttää maksamasi matkan, voit hakea saataviasi yritykseltä konkurssimenettelyssä. Suuret velkojat, kuten verottaja, vakuutusyhtiöt ja pankit, ovat usein etusijalla, jos konkurssipesästä irtoaa jotain jaettavaa, joten yksittäisen kuluttajan osa ei tässä tilanteessa yleensä ole kovin häävi. Lue täältä lisää konkurssimenettelystä.
Viime vuonna hiihto- ja alppimatkoja tarjonnut matkatoimisto Paromcamps Oy asetettiin konkurssiin. Valmismatkoja maksaneet kuluttajat pystyivät kuitenkin hakemaan rahojaan takaisin, koska yrityksellä oli Kilpailu- ja kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus.
Matkatoimistojen konkurssitilanteissa kannattaakin kysyä neuvoa Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Esimerkiksi tässä konkurssissa asiakas, joka oli maksanut matkan suoraan Paromcampsille piti toimittaa korvaushakemus maksetusta summasta Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, jossa päätökset korvauksista tehtiin. Jos matka oli maksettu luottokortilla, korvausta pystyi hakemaan luotonantajalta. Useimmat pankit noudattavat samoja palautusperiaatteita pankkikorttimaksuissa kuin luottokorttimaksuissa, jolloin rahat pystyi saamaan takaisin myös, jos matkan oli maksanut pankkikortilla.
Mistä kuluista voi hakea korvausta konkurssitilanteessa?
Kuluttaja voi hakea Kilpailu- ja Kuluttajavirastolta korvausta maksetuista ennakkomaksuista ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneestä matkan osuudesta. Matkustajien paluukuljetuksista ja majoituksesta matkakohteessa paluukuljetukseen saakka voi hakea korvausta. Myös valmismatkojen ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit kuuluvat Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallussa olevan vakuuden piiriin.
Matkoja, joissa maksajana on yritys, ei korvata vakuudesta. Samoin viisumit, matkavakuutukset ja matkakohteessa ostetut retkipaketit eivät kuulu vakuudesta maksettavien korvausten joukkoon.
Tarkasta yrityksen taloudellinen tilanne ennen maksua
Ennen unelmien matkan varaamista kannattaa ottaa pieni tuumaustauko ja selvittää yrityksen taustat ja taloudellinen tilanne. Zeckit-yritystietopalvelu kertoo kattavasti yritysten taustatiedot ja antaa ajantasaisen tiedon esimerkiksi yritysten konkursseista. Ilmaisesta Zeckitistä näet myös yrityksen iän ja liikevaihtoluokan, jolloin mahdollisten korvausvastuiden arviointi on helpompaa.
Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto