Sähkö- ja hybridiautot lisääntyvät katukuvassa vauhdilla ja samalla tarve latauspisteille kasvaa. Tästä syystä monissa taloyhtiöissä käydäänkin keskustelua siitä, miten taloyhtiö voi vastata sähköauton omistavien osakkaiden tarpeisiin. Jos taloyhtiössä on parkkihalli, se on käytännön kannalta hyvin luonnollinen paikka latauspisteille. Tällä hetkellä mikään taho ei kuitenkaan velvoita taloyhtiöitä asentamaan autopaikkoihin latauspistokkeita, mutta on hyvä kuitenkin tiedostaa mahdollisuudet ja kehittää yhtiötä ennakoiden.
Miten latauspaikkoja sähköautoille kannattaa lähteä suunnittelemaan?
Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia kertoo, mitä taloyhtiön tulee huomioida, kun taloyhtiöön mietitään ratkaisuja sähköautojen latauspisteille.
– Ensin täytyy miettiä, ovatko autopaikat taloyhtiön omia paikkoja vai osakepaikkoja sekä olemassa olevan sähköjärjestelmän kapasiteetti eli suorituskyky ja kunto. Voi olla, että olemassa oleva sähköjärjestelmä mahdollistaa sellaisenaan muutamien latauspisteiden toteuttamisen. Jos näin ei ole, sähköjärjestelmän kapasiteettia voidaan joutua kasvattamaan. Usein tämä vaatii muutoksia sähköpääkeskukseen ja on jo huomattavasti kalliimpaa kuin tilanne, jossa riittää uudet kaapelivedot ja latauspisteet. Jos koko sähkönsyöttö yhtiöön on liian pientä, pitää pääsulakkeen kokoa kasvattaa, ja se vuorostaan lisää kustannuksia edelleen huomattavasti, Haltia sanoo.
Autopaikoille, joissa on lämmityspistokkeet, voidaan todennäköisesti sijoittaa muutamia nykyistä sähköjärjestelmää hyödyntäviä latauspisteitä. Älykkään kuormanhallintajärjestelmän avulla tämä onnistuu, jos kaikkia autoja ei olla lataamassa samanaikaisesti. Tällä systeemillä esimerkiksi hybridiauton saisi ladattua yön aikana.
Muutostöihin ryhdyttäessä pätevän sähköurakoitsijan valintaan kannattaa kiinnittää huomiota.
– Latauspisteiden asentajaksi tulee valita riittävät pätevyydet omaava sähköurakoitsija, joka noudattaa sähköturvallisuusmääräyksiä, Haltia sanoo.
Huomioi nämä asiat sähköautojen latauspaikkojen hankinnassa
Kun taloyhtiön hallitus on päättänyt hankkia latauspaikat, on aika miettiä suunnitelma, jonka mukaan lähdetään toimimaan. Ensiksi täytyy miettiä, tehdäänkö kaikille autopaikoille latauspisteet vai tehdäänkö ensin vain pari latauspaikkaa. Valittu suunnitelma esitellään yhtiökokouksessa.
Seuraava steppi on miettiä hankintoja.
– Taloyhtiö voi hankkia sähköautojen latauslaitteet itse tai käyttää taloyhtiön ulkopuolista palveluntarjoajaa, joka tuo laitteet ja hallinnoi toimintaa. Maksuissa kannattaa pyrkiä siihen, että latauspisteistä syntyvät kulut peritään latauspisteiden käyttäjiltä. Latauslaitteet sekä niihin usein kuuluva etänä kännykällä käytettävä käyttöjärjestelmä voidaan haluttaessa hankkia ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, Haltia selventää.
Haltia kannustaa latauspaikkoja suunnitellessa katsomaan aikajännettä pidemmälle niin, että valittu ratkaisu muovautuu muuttuvien tarpeiden mukaan. Voi olla, että alkuvaiheessa riittää kaksi latauspaikkaa, mutta kahden vuoden kuluttua paikkoja pitäisi olla kymmenkertaisesti.