Monen pienyrittäjän ja isomman yrityksen arki muuttui kertaheitolla koronaviruksen levitessä Suomeen. Poikkeusajan rajoitukset ovat tyrehdyttäneet useiden yritysten asiakasvirrat täysin ja osa on joutunut laittamaan viranomaismääräyksellä ovensa kokonaan säppiin. Kekseliäisyyttä ja sisua on tarvittu, jotta tilanteessa pystyy jotenkin selviytymään. Moni yritys onkin rohkeasti muuttanut tuotettaan tai palveluaan ja liiketoimintamalliaan vastaamaan tilanteen mukanaan tuomiin haasteisiin.
Korona pisti yrittäjien suunnitelmat uusiksi
Jyväskyläläiset Evenda Oy:n nuoret yrittäjät Johanna Lamberg, Elina Tolppi sekä Ida-Maria Muilu perustivat vuoden 2020 alkupuolella valoisa tulevaisuus mielessään tapahtuma-alan yrityksen, mutta sitten korona muutti suunnitelmia.
– Yrityksen alku on ollut täysin erilainen kuin mitä kuvittelimme. Tarkoituksena oli laittaa tapahtumatoimisto pystyyn ja tuottaa niin yritystapahtumia kuin yleisötilaisuuksia. Meillä oli suunnitteilla mm. kauppakeskustapahtumia paikalliselle kauppakeskukselle ja Koti- ja puutarhamessut Viitasaarelle täksi kevääksi. Koska kaikki suunnitteilla olevat tapahtumat peruuntuivat tai siirtyivät, lähdimme miettimään tilalle jotain uutta, Muilu kertoo.
Liiketoimintaidea ja -malli uusiksi
Tapahtumien peruuntumisen seurauksena yrityksen koko liiketoimintaidea ja -malli piti miettiä uusiksi. Nuoret yrittäjät halusivat kuitenkin edelleen viihdyttää yrityksellään ihmisiä, ja siltä pohjalta he keksivätkin uuden tuotteen.
– Pohdimme, voisimmeko ratkaista jonkin ongelman. Aloimmekin miettiä tätä tilannetta, jossa ihmiset joutuvat olemaan paljon kotona. Halusimme tuoda ihmisille piristystä koteihin ja siitä keksimme idean Viihdeboksista. Viihdeboksi on yllätyslaatikko erityisesti ala-asteikäisten lasten perheille. Boksin sisältö uudistuu kuukausittain. Esimerkiksi huhtikuun boksi sisälsi muun muassa kaksi matkakokoista lautapeliä, erilaisia haasteita, tarvikkeita vappujuhlien järjestämiseen sekä Viihdevihkon, Muilu sanoo.
Kun koronan tuomat rajoitukset pakottivat ihmiset sisälle koteihinsa, nuorten yrittäjien piti miettiä toteuttamansa liiketoimintamalli uudelleen. Tapahtumien kohdalla ihmiset menevät usein tapahtumapaikalle, mutta nyt palvelun pitää tulla ihmisten luo.
– Viihdeboksin voi tilata verkkokaupastamme noutopakettina tai halutessaan suoraan kotiovelle, Muilu sanoo.
Innovointia ja nopeita kokeiluja
Tilanteen vaatiessa yrityksillä pitää olla kykyä uudistua, mutta varsinkin poikkeustilanteissa se on usein välttämätöntä. Jyväskyläläiset yrittäjät lähettävät terveisensä muille yrittäjille.
– Haluamme kehottaa muitakin yrittäjiä innovoimaan, olemaan rohkeita ja tekemään nopeita kokeiluja, Muilu, Lamberg ja Tolppi kannustavat.
Stepit liiketoiminnan uudistamiseen:
- Mieti mitä ongelmia tai haasteita ihmisillä arjessaan on. Voit myös haastatella ihmisiä tai kysellä heiltä somessa.
- Mieti miten yrityksesi voisi ratkaista kyseisiä haasteita. Ole luova ja mieti myös villejä ratkaisuja laatikon ulkopuolelta!
- Mieti miten voit kokeilla uutta liiketoimintaa matalalla kynnyksellä. Heti ei välttämättä kannata lähteä laittamaan kaikkea uusiksi tai tekemään suuria investointeja.
- Tee hyvä suunnitelma ja budjetti sen toteutukselle. Sparraa ideaasi ja sen toteutussuunnitelmaa myös muilla ihmisillä.
- Kokeile rohkeasti! Parhaimmassa tapauksessa yrityksesi menestyy, pahimmassa olet ollut rohkea ja kokeillut jotain uutta!