Kuka olisikaan sopivampi antamaan vinkkejä yrittäjälle kuin toinen samassa veneessä oleva? Mesimarja Paatero on Of Happiness X 40 brändin perustaja, muotoilija ja joogaopettaja. Hän kertoo vinkkinsä sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa ja myynnissä.
"Olen valinnut yritykseni sosiaalisen median kanaviksi Instagramin, koska olen todella visuaalinen ihminen sekä Facebookin, koska tapahtumien luonti on siellä helppoa, ja suurin osa asiakkaistani käyttää sitä. Yritykselläni on Facebookissa kaksi eri sivua: joogatunnit löytyvät Joogaa á la Mesimarja -sivulta ja kaikki yrityksen toiminta ja tuotteet puolestaan Of Happiness X 40 -sivulta", Paatero kertoo.
2. Postaa aiheista, jotka kiinnostavat asiakkaitasi
"Olen julkaissut yritykseni somekanavissa kuvia ja mietteitä eri teemoista. Jaan myös vinkkejä ja artikkeleita aiheista, jotka ovat ajankohtaisia, kiinnostavia ja joista tiedän asiakkaideni pitävän. Näin saan tykkäyksiä ja jakoja julkaisuihin, joiden seurauksena laajempi ihmisjoukko näkee päivitykseni. Kerron myös yritykseni kuulumisia sosiaalisessa mediassa. Toteutan kilpailuja, kampanjoita ja tapahtumia, joita markkinoin Facebookissa. Kilpailut toimivat edelleen hyvin uusien seuraajien kerryttämisessä. Viime vuonna järjestin Espoo-päivänä Saaristojoogaa ja villiyrttejä -tapahtuman Helsinki Wild Foodsin ja Pona Healthin kanssa. Tapahtumien avulla olen saanut uusia asiakkaita", Paatero kertoo.
3. Verkostoidu somessa ja kasvotusten
"Olen löytänyt sosiaalisen median kautta myös yhteistyökumppaneita ja verkostoitunut. Esimerkiksi viime messumatkalla Saksassa tapasin yrittäjän, jonka kanssa olin aiemmin ollut yhteydessä vain sosiaalisessa mediassa. Oli mukava nähdä livenä, mitä somen takaa löytyy. Olen kuitenkin enemmän live-ihminen ja tykkään tavata ihmisiä kasvotusten. Toimivimmat tavat verkostoitumiseen ovat olleet alan messut ja erilaiset tapahtumat. Myös yhteisten tuttujen kautta voi löytää yhteistyökumppaneita. Kannattaa siis avata suu aina ja joka paikassa, koskaan kun ei voi tietää mihin se voi johtaa. Huutele myös somessa, jos kaipaat jotakin. Aina löytyy ihmisiä, jotka osaavat neuvoa ja auttaa", Mesimarja kannustaa.
4. Somen voima voi yllättää, valmistaudu siis hyvin
Löylyn aamujoogasta tuli hetkessä mieletön some-ilmiö. Helsingin Hernesaaressa sijaitseva saunakompleksi Löyly avattiin kesäkuussa 2016. Kun avasin ilmoittautumisen joogatunnille Facebook-tapahtuman kautta, yhdessä yössä joogaan oli ilmoittautunut 300 osallistujaa. Siinä huomasi, kuinka valtava voima sosiaalisella medialla on, kun jokin asia on pinnalla. Tein sen virheen, että joogaan ilmoittautuminen tapahtui aluksi sähköpostilla. Sähköposteihin vastaaminen vei sinä kesänä kaiken aikani enkä pystynyt tekemään mitään tuottavaa työtä. Aloittelevaa yrittäjää neuvoisin miettimään huonoimman ja parhaimman skenaarion, mitä voi tapahtua. Hanki kunnon työkalut heti, kuten ajanvarausjärjestelmä, jossa asiakkaat voivat itse varata ja perua osallistumisensa tunneille, Mesimarja vinkkaa.