Byggplatsregister
Byggplatsregistret är ett verktyg för beställaren och den huvudsakliga genomföraren. Med registret kan man fullgöra den informationsskyldighet som avses i lagen om beskattningsförfarande om rapportering om arbetstagare och entreprenad till Skatteförvaltningen. Dessutom är Arbetsplatsregistret ett elektroniskt arkiv över byggplatsinformationen.
Byggplatsregistret är lösningen för att hantera uppgiftsskyldigheten.
Byggplatsregistret gör det lättare för dig att fullgöra din rapporteringsskyldighet inom byggbranschen . Tjänsten samlar in uppgifter om entreprenörer och anställda från byggplatsen och vidarebefordrar dem till Skatteförvaltningen. Tjänsten samlar också in en lista över arbetstagare och deras introduktion, och de rapporterade uppgifterna lagras där under den tid som krävs enligt lag. Tjänsten fungerar alltså som ett gemensamt förråd och arkiv för byggarbetsplatsen.
Så här drar ditt företag nytta av platsregistret:
Med byggplatsregistret kommer du att hantera månadsrapportering till skatteförvaltningen om kontraktspriser och fakturering av arbeten.
Du kommer att hantera den månatliga rapporteringen till Skatteverket om de anställda som har arbetat på byggarbetsplatsen.
Dessutom kan du med hjälp av tjänsten föra en förteckning över personer som befinner sig på platsen och uppdatera informationen om personer som har ett giltigt tillträdestillstånd till platsen.
Byggplatsregistret är en lösning för skötseln av informationsskyldigheten
Byggplatsregistret är ett verktyg för beställaren och den huvudsakliga genomföraren. Med registret kan man fullgöra den informationsskyldighet som avses i lagen om beskattningsförfarande om rapportering om arbetstagare och entreprenad till Skatteförvaltningen. Dessutom är Arbetsplatsregistret ett elektroniskt arkiv över byggplatsinformationen.
Vilken nytta har ditt företag av Byggplatsregistret?
- Med Byggplatsregistret sköter du den månatliga rapporteringen av entreprenadpriser och faktisk fakturering till Skatteförvaltningen.
- Du sköter även den månatliga rapporteringen till Skatteförvaltningen om arbetstagare som arbetat på byggplatsen.
- Dessutom låter tjänsten dig upprätthålla en personförteckning för byggplatsen och aktuell information om personer med giltiga passerkort till byggplatsen.
Byggplatsregistret underlättar insamling, administration och arkivering av all denna information.
Byggplatsregistret fås på olika licensnivåer. Tjänsten kan därför enkelt skräddarsys för behoven vid just ditt företag. Byggplatsregistret kan också kopplas till många ekonomiförvaltningssystem och byggplatssystem, och du kan alltså föra samman alla uppgifter om byggplatserna på ett ställe.
Byggarbetsplatsers händelser i ett system
Byggarbetsplatsregistret erbjuder olika licensnivåer, så tjänsten kan enkelt anpassas efter just ditt företags behov. Priset bestäms enligt antalet leverantörer. Byggarbetsplatsregistret kan även integreras med flera ekonomisystem och byggarbetsplatssystem, vilket gör att du får alla händelser från byggarbetsplatserna samlade på ett ställe.
* Total number of companies in subcontracting chains per year.
Ytterligare information
Vahti tilläggsfunktion
Arbetsplatsintroduktionen för arbetstagare om arbetsmiljöregler är en central del av byggarbetsplatsens vardag. Vahti är ett verktyg avsett för huvudentreprenören för att hålla en lista över personer och introduktionsinformation i enlighet med arbetsmiljölagens krav. Genom att aktivera Vahti-tilläggsfunktionen kan du hålla dessa uppgifter direkt i Byggplatsregistret.
Byggarbetsnyckel
Byggplatsregistret skapar en unik byggplatsnyckel för varje byggarbetsplats, vilket gör att de uppgifter som skickas till Skatteverket kan riktas till rätt byggarbetsplats. Det är en identifieringskod som gör det möjligt för alla företag som arbetar på byggarbetsplatsen att spara företags-, entreprenad- och anställdas uppgifter i tjänsten. Användningen av byggplatsnyckeln underlättar och påskyndar insamling av information, rapportering och arkivering.
Att börja använda tjänsten är snabbt
Att komma igång med Byggplatsregistret kräver att tjänsteavtalet godkänns. Så snart avtalet är klart och du har skapat ett användarkonto, är tjänsten redo att användas!
Letar du efter dessa?
Se våra andra tjänster
Pålitlig Partner
Tjänsten ger dig ett omfattande och aktuellt informationspaket om ditt företag.
Valvoja
Valvoja-tjänsten hämtar och arkiverar automatiskt den information som krävs enligt lagen om abonnentansvar för de PålitligPartner-företag som du har ställt in för bevakning.
Rapport
Från Rappor ttjänsten kan du kostnadsfritt begära individuella Pålitlig Partner-rapporter.
Valtti+
Hantera dina anställdas kvalifikationer, tillstånd och information om arbetstillstånd för utländska arbetstagare i Valtti+.
Valttikort
Valttikort är en elektronisk personlegitimation enligt arbetarskyddslagen som också fungerar som nyckel till arbetsplatsen eller varvsområdet.