Oletko miettinyt yrityksen perustamista, mutta et oikein tiedä, mitä haluaisit tehdä? Mesimarja Paatero on Of Happiness x 40 -brändin perustaja, muotoilija ja joogaopettaja. Hän on onnistunut tekemään intohimostaan työn ja kertoo nyt vinkit, kuinka sinäkin voit onnistua siinä.
Ensimmäinen askel: tunnista intohimosi ja kykysi
Mieti ensin, mitkä asiat tekevät sinut iloiseksi ja mikä tuntuu hyvältä sydämessäsi? Mitä voisit antaa muille? Miten pystyisit jakamaan hyvänolon tunnetta?
”Kun olet tunnistanut oman intohimosi, reitti sen toteuttamiseen voi olla monimuotoinen. Aina matkalla tulee vastoinkäymisiä, jotka mittaavat, kuinka suuri oma halu ja motivaatio ovat”, Mesimarja tietää kokemuksesta.
”Värit, kuosit ja pinnat ovat olleet lapsesta saakka minulle tärkeitä. Väriyhdistelmät, kauneus ja luonto ovat inspiraation lähteitäni. Idea yrityksestä sai alkunsa jo opiskeluvuosina, kun opiskelin tuotemuotoilua Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Halusin alkaa kehittää älytekstiileitä ja -suojavarusteita urheiluun. Monen mutkan ja useamman vuoden kautta päätin lähteä liikkeelle joogavaatteista”, Mesimarja kertaa yrityksen alkuideaa.
Älä hätiköi
”Kehitin yritysideaani yrityshautomossa jo vuonna 2012, vuonna 2013 mietin vielä yrityksen perustamista ja 2014 päätin opiskella vielä lisää. Kesäkuussa 2016 perustin yrityksen. Idea muhi mielessäni neljä–viisi vuotta, ennen kuin laitoin yrityksen pystyyn. Kun sinulle tulee tunne, että nyt on oikea hetki, tee töitä unelman eteen koko ajan äläkä täytä päiviä millään muulla. Keskity olennaiseen, vaikka se onkin välillä vaikeaa kaikkien ärsykkeiden keskellä”, Mesimarja neuvoo.
”Olen oppinut yrittäjänä, että ei haittaa, jos jonkin asian toteuttamiseen menee vaikka kaksi vuotta, jos se on hyvin toteutettu. Mutta hätiköidysti ja huonosti tekemällä ei saa hyvää aikaiseksi. Malttia ja pitkäjänteisyyttä, niitä yrittäjä tarvitsee”, Mesimarja sanoo.
Kun hetki on oikea, toimi!
Kun olet tunnistanut intohimosi ja kykysi, pidä mielesi ja sydämesi avoimena, niin alat nähdä tilaisuuksia.
”Huomasin entisen työpaikkani pöydällä messuesitteen ja katselin sitä siinä viikon. Messuja edeltävänä iltana päätin ostaa lentoliput Saksaan ja mennä messuille. Siellä tapasin paljon hyviä kontakteja ja ihmisiä. Sain idean, että täällä haluan vetää ensi vuonna joogahetkiä. Sitten monen yhteydenoton ja viestin jälkeen joogahetkistä hektisillä messuilla tuli totta."
"Pelkkä tunne tai intohimo eivät riitä, vaan pitää tehdä kovasti tavoitteellisesti töitä ja ottaa askelia eteenpäin. Työ on jatkuvaa ja aika rankkaa, mutta usko itseesi ja unelmiisi. Pidä itsestäsi huolta, nauti pienistä hetkistä arjessa ja kiitä ja iloitse jo saavuttamistasi etapeista. Kaikki onnistuu varmasti, kun luotat itseesi ja unelmaasi", Paatero kannustaa.
Aseta tavoitteita
Pitkän ja lyhyen ajan tavoitteet motivoivat ja pitävät fokuksen oikeissa asioissa. Paatero toteutti yhden pitkäaikaisista tavoitteistaan viime syksynä.
”Pidin viime syksynä kotijoogastudiota. Myin lähes kaikki kalusteeni, jotta sain asuntooni tilaa studiolle. Asioita voi tehdä spontaanisti, mutta harkitusti. Mieti etukäteen aikajännettä, joka ihmisillä menee asioihin reagoimiseen. Esimerkiksi jos haluat perustaa kotistudion, sitä kannattaa markkinoida ainakin kolme kuukautta ennen avaamista. Selvitystyöhön ja toteuttamiseen menee aina vähintään tuplaten se aika mitä olet ajatellut”, Paatero kertoo kokemuksesta.
Yrityksen toimenkuva jakautuu tällä hetkellä kahteen toimintaan: hyvinvointiin joogaohjauksissa ja joogavaatteiden tuottamiseen. Joogavaatteet ja -tuotteet Mesimarja suunnittelee itse printtejä myöden. Tuotanto tapahtuu Salossa ja vaatteet valmistetaan osittain kierrätys- ja luomulaatuisista materiaaleista, kuten merinovillasta ja luomupuuvillasta.
"Pyrimme tuomaan maailmalle parempaa ja eettisempää tapaa tehdä tuotteita. Yrityksen tavoitteena on tuoda iloa ja onnellisuutta elämään ja saada ihmisiä voimaan paremmin. Tekstiilituotantoketjun ja kaiken toiminnan läpinäkyvyys ovat tärkeitä minulle, sillä siten haluan olla auttamassa maapalloa voimaan paremmin. Tavoite on kasvaa kansainväliseksi ja isoksi, mutta inhimilliseksi brändiksi, jonka kaikki tuotteet ovat suljetun kierron zero-waste-tuotteita ja joka seisoo tukevasti arvojensa takana", Mesimarja sanoo.
Lue myös Mesimarjan vinkit, kuinka otat kaiken irti yrityksesi somenäkyvyydestä.